lördag 19 mars 2011

Skolan

Nu har jag löst Melodikrysset och haft den obligatoriska kontakten med en av sönerna. Kände inte igen Tina Ahlins röst, men då är det bra att få hjälp av en yngre generation.
Jag är glad åt åsikter från "Trebarnsmamman och Smålänskan". Jag tror som Ni, att det inte fanns några elakheter i dessa lärare. Det var väl tidsandan och deras upplevelse av samhället.
När vi kom till tredje klass delades vi upp, så pojkar och flickor inte fick gå tillsammans. Här mötte vi en lärare som jag tror det inte fanns något ont i. Vi var nu inne andra världskriget med åtföljande ransoneringar. Bland annan skulle man vara återhållsam med varmvatten. I all välmening gav han oss då det goda rådet, att tappa upp vatten i badkaret på kvällen så var det inte så kallt att kunna ta sitt morgonbad. Det var bara det, att det inte var många i klassen som hade badrum.  Han berättade även, att han i testamente, donerat sitt skelett till Universitet för forskning. I övrigt lämnade han inte några bestående minnen efter sig. Han var helt enkelt en snäll, och var jag förstår, en bra lärare.
När jag ibland går genom gamla kyrkogården kan jag komma förbi hans grav. Då brukar jag tänka:  Ja du Walfrid, fick Du med dig ditt skelett i graven.         Personligen tror jag det.
Så har jag märkt att jag har blivit kallad "Nyfiken Pappa" och det kan väl ligga något i detta. Det var många år sedan jag skaffade min första dator och sedan har jag uppgraderat mig mer och mer.
Det här med Bloggen är  ett nytt media som jag blev nyfiken på. Sedan har jag på kort tid träffat på flera, mycket spännande människor, så det här kan kanske bli något mycket bra.

1 kommentar:

  1. Jag minns fortfarande med glädje den läraren jag hade i tredje till sjätte klass. Han hette Sven-Olov Assander. Jag har sökt på honom och hittade han på en födelsedagssajt. Då kom jag fram till att vi var nog den första klass han hade. Att han var nyexaminerad. Han var fantastisk. Han fick oss att bli intresserade av det mesta. Han var själv så nyfiken på allt och det överförde han på oss. Bland annat hade han varit på ett ryskt universitet och studerat. Han berättade då hur de satt och lyssnade i smyg på popmusik på kvällarna. Det var egentligen strängt förbjudet. Han var också väldigt intresserad av den rymdutveckling som var på femtiotalet, när USA och Sovjet kämpade om att ständigt vara först med den senaste rymdtekniken. Så det pratade vi mycket om. Jag är övertygad att han bidrog mycket till att jag faktiskt tyckte att skolan var rätt rolig att gå i och att hela tiden lära sig något nytt. Dessutom har jag ju det tydligen i generna också.....:-)

    SvaraRadera