måndag 14 mars 2011

Ny vecka

Ja, då var det åter en måndag. Jag brukar säga "nu är det lördag och söndag, då får man vara ledig". Dumt, eller hur, men på månadagen börjar det igen.
En underbar tid på dygnet är, när man går upp i sextiden, gör iordning te och smörgås och får sätta sig vid köksbordet och läsa morgontidningen. Små och stora nyheter, annonser och familjesidorna.
Detta tar en- till en och en halv timme. Känns det inte skönt-så säg.
Idag dominerade nyheterna från Japan och lite grand från Lybien men annars kan man läsa om två poliser som under natten till lördag ingrep när en man stod och pinkade på Östra Ågatan. Hans sällskap, en man och en kvinna blev så upprörda att dom gav sig på en av poliserna med sparkar och slag. Detta kan väl kallas nyheter. HA..Ha..
Mellan nio och halvtio ringer alltid ett av mina "bonusbarn" för att höra att allt är bra med mig. Hon är väldigt social. För övrigt har jag ett väldigt väl fungerade "skyddsnät" från mina egna barn och mina bonusbarn och även barnbarn, så jag har ingenting att klaga på.
Idag skall jag nog försöka hjälpa en som har kört fast i sin forsking om släkten i Österlövsta församling. Jag tänker tillbaka på den tiden, när man tvingades åka runt till olika Landsarkiv i sin forsknig, medan man idag kan sitta hemma.
Det är inte bara en semester som har tillbringats i husbil runt om i landet under min forskning.
Jag minns en gång när min fru och jag var på Stora Kopparbergs Bergslags arkiv i Falun och letade en hel dag efter ett arrendekontrakt från 1904 gällande min Morfar och Mormors torp i Tierp och fick till sist tag i detta.
Snacka om att vara "nördig" - Jag anser att det är en "sjukdom". Men det är en rolig hobby.
Nu har jag skrivit färdigt för idag.

6 kommentarer:

  1. Måndagar är veckans bästa dagar.
    Alla rutiner och tider att hålla reda på ramlar på plats igen.
    Tyvärr är mina fyra yngsta hemma idag med, nu inte som sjuka som de varit så länge, utan med en "påtvingad" ledighet i form av en studiedag.
    Nördighet ägnar vi alla oss åt lite till mans, alla har vi någon mysko grej vi pysslar med in absurdum.
    Själv verkar jag samla på barn och relationer till barn...:)

    SvaraRadera
  2. Jag tillhör också en av Cickis bloggvänner och kikar in här hos dig via hennes blogg.
    Ville bara hälsa dig välkommen till bloggvärlden och hoppas du kommer att trivas!

    Jag håller med om att morgonstunden med tidningarna och fikat vid köksbordet är bland det bästa på hela dagen :-)

    SvaraRadera
  3. Nu verkar du även börjat samla på "tanter".....:-) Du är poppis, pappa. Vi delar också veckan i vardagar och helger. Vi gör väl samma saker alla veckans dagar, men vi skiljer på det här med maten. På helgerna blir det lite lyxigare mat än i veckorna. Idag ska vi äta isterband med mjölkstuvad potatis. Det är Christina (som skrivit här) som tipsat oss om en god sort som heter Lammhults isterband och som inte är syrliga utan har en kraftigare röksmak.

    Jag har strul med min dator så jag kommer inte åt min mail för närvarande. Jag sitter vid sambons dator och skriver nu. Så är det något du vill ha hjälp med så får du ringa istället.Därför kommer jag även som anonym här och skriver istället till namnet. Nog för att du vet vem jag är men jag tycker det ser så illa ut när man svarar som anonym och inte skriver in sitt namn under texten.
    Cicki

    SvaraRadera
  4. Det verkade tydligen funka med att jag kom in på min egen ID. Kram

    SvaraRadera
  5. Nu får jag kommentera som "anonym", men jag skriver under! Välkommen som bloggare, säger jag som själv inte har någon blogg. Men jag gillar att läsa vissa och kommentera dem.
    Hittade dig och din blogg genom Mångmamman, en blogg jag följer och ofta kommenterar.
    Kul att du, "som är äldre", startar en blogg, skriver av dig och låter oss andra läsa dina ord och tankar. Vad gäller "äldre" säger jag som nån klok sagt "att vara gammal är av en helt annan betydelse än HUR man är gammal".
    Lycka till med bloggandet!
    Småländskan

    SvaraRadera
  6. Instämmer föregående talare i "att vara gammal är av en helt annan betydelse än HUR man är gammal". Tycker att det är hur häftigt som hellst att jag kan få läsa om min morfars historia och vardagliga händelser på detta sätt. Händer då och då att jag skryter om dig för mina vänner och kollegor. Hoppas att det finns i generna =). Det är även i denna ålder som, i alla fall jag, börjar intressera mig för vad mina släktingar har att berätta ur sin historia, som på det viset även är min historia. Så jag ser fram emot att få följa dig här. Kram
    /Barnbarnet Anna-Karin

    SvaraRadera