lördag 9 april 2011

Kloka gummor

Nu är det lördag och melodikrysset är klart, och våra obligatoriska telefonsamtal är över. Kunde inte hårdrockgruppen "Wan Halen" men den fick jag hjälp med. Vann inte den här veckan heller. 38 eller 39 år utan vinst. Efter lunchen en kort resa till kyrkogården, men det blåste för mycket för att kunna tända ljus.
Nu skall jag berätta om hur min Morfar löste ett brott och hur han fick tillbaka den sedel som skulle användas till inköp av en smågris.
I Tierp fanns på 1910-1920 talet en klok gumma som kallades "Månkarbogumman". Hon var vid den tiden omkring 60-årsåldern och vida beryktad för att kunna bota sjukdomar och sia om allhanda problem som folk hade. Hon var vida beryktad långt utöver Upplands gränser.
Min Mormor och Morfar hade ett litet arrendetorp omkring en mil från Månkarbo och sålde mjölk. ägg och smör till folk i byn.
Bland annat var det en yngling som kom ett par gånger i veckan och köpte nysilad mjölk. En dag upptäcktes, när dom kom från ladugården, att chiffonjen varit öppnad och att det saknades en sedel som var avsedd till inköp av en smågris. Misstankarna gick omedelbart till den aktuella ynglingen, så när han kom nästa gång nämnde min Morfar, att han varit till "Månkarbogumman" för att höra vart sedeln hade tagit vägen.
I verkligheten hade han inte varit dit, men berättade trovärdigt för den unge mannen att gumman hade svarat:
"Sedeln har kommit i orätta händer och att den som tagit sedeln skulle bli sjuk och få hemska kroppssmärtor"
Resultatet blev, att någon dag senare var sedeln återbördigad till chiffonjen.
Tron på kloka gummor var väldigt stark i början på förra seklet.  Det påstods att Landsfiskalen besökte henne för att få tips om enklare brott.
Nu har jag berättat färdigt, så nu är det dags att gå in i köket och göra ordning någon form av gryta på fläskkött jag köpte billigt igår.

1 kommentar:

  1. Jag har inte orkat ringa eftersom jag varit jättedålig. Det var länge sedan jag var så här förkyld. Men nu verkar det vara på bättringsvägen. Hör av mig någon av de närmaste dagarna. Kram

    SvaraRadera